Sportklubben

Harjoitusmielessä ruotsiksi kirjoitettu kerhotarina! Jos ruotsiksi lukeminen ei suju niin alempaa sama tarina löytyy myös suomeksi.

PÅ SVENSKA:

Nick och Oili har sportklubben i dag och vi väntade början av klubbtimma. Raandom sprang energiskt mot plats där alla klubbare stod. Hon hade fina löpningskor och träningsoverall. "I dag får all bestämma själv vad de vill göra i idrottklubb. Du kan till exempel syssla med friidrott eller orientering. Det är möljighet att hoppa längd eller höjd. Du kan gå på gym eller spela olika lagspel", berättade Raandom. "Jag vill åka på gym och boxas", sade Nick. "Och jag vill kasta spjut", berättade Oili. Hon har glimten i ögat. "Före beslut springer vi i knapp. Alla löper runt Mouruposkes byggnad och den första eller en vinnare kan välja först vad han vill göra. Nu är det fördel att vara i god form", förklarade Raandom. "Tävlingen börjar nu!" gapade Raandom. Alla katter började att springa. Nick löper i snabb takt men Oili var så liten att hon hängde efter andra. Oilis kondition var inte värst god och hon hade inte sprungit mycket sin fritid. Sedan föll hon och alla katterna passerade henne. Oili föll i gråt och jag sätte på marken hos tjejkatten. "Gråta inte. Hur mår du?" frågade jag. "Jag kan gråta om jag vill. Jag gjorde bort mig", fnyste Oili. "Måla inte fan på väggen. Alla faller ibland. Allt är gott", anmärkte jag. "Nej, allt gör inte. Jag skämmas ögonen ur mig. Jag ska inte löpa till mål. Alla skulle skratta till mig när jag var den sämst", bestämde Oili. "Nej, de märker att du är modig när du höper till målet oavsett en ledsam händelse. Bättre sent än aldrig", uppmuntrade jag. "Kanske är du rätt", svarade Oili. Hon säkert bli gladare. Vi sprang på tu man hand till målet. Katter tränade flitigt. Nick lyfte tyngder och hans muskler växte. Han pratade med sina kompisar och han har kul. "Vad vill du göra?" frågade jag. "Jag kan hoppa tresteg när alla spjut är inte ledig här", berättade Oili. Jag och Oili hoppade flera gånger tresteg. Plötslig sprang Nick hos mig och Oili. "Jag besegrade en match!" jublade Nick. "Grattis", sade jag. "Kan vi spela fotboll? Det skulle vara kul att göra något tillsammans", berättade Nick. "Ja. Det är en bra idé. Spelplan är ledig nu", svarade jag. Oili visste regler men hon lär sig snabbt. Vi hade en rolig tävling! Nick gjorde massor av mål. Han är en bra spelare (eller jag är en dålig målvakt.) Andra idrottklubbare följde vår spel och åskådare gillar vad de ser. När spelet slutade, Nick vinnade. "Å! Pappa, du är bäst! Du kan slå världmästerskaptävling!" sade Oili. "Nu är sportklubb kört", gapade Raandom.

SUOMEKSI:

Nickillä ja Oililla on tänään urheilukerho, ja odotimme kerhotunnin alkua. Raandom juoksi energisesti kohti paikkaa, jossa kaikki kerholaiset seisoivat. Hänellä oli hienot lenkkarit ja verkkarit. "Tänään kaikki saavat itse päättää, mitä he haluavat tehdä urheilukerhossa. Voit esimerkiksi harrastaa yleisurheilua tai suunnistusta. On mahdollisuus hypätä korkeus- tai pituushyppyä. Voit käydä salilla tai pelata erilaisia joukkuepelejä", Raandom kertoi. "Minä haluan käydä salilla ja nyrkkeillä", sanoi Nick. "Ja minä haluan heittää keihästä", kertoi Oili. Hänellä oli pilkettä silmäkulmassa. "Ennen päätöstä juoksemme kilpaa. Kaikki juoksevat Mouruposken rakennuksen ympäri, ja ensimmäinen/voittaja saa valita ensimmäisenä, mitä haluaa tehdä. Nyt on eduksi olla hyvässä kunnossa", Raandom selitti. "Kilpailu alkaa nyt!" Raandom huudahti. Kaikki kissat alkoivat juosta. Nick juoksi nopeassa tahdissa, mutta Oili oli niin pieni, että hän jäi jälkeen muista. Oilin kunto ei ollut kovin hyvä, eikä hän ollut juossut paljoa vapaa-ajallaan. Sitten hän kaatui, ja kaikki kissat pääsivät hänen ohitseen. Oili alkoi itkeä, ja minä istuin maahan tyttökissan luo. "Älä itke. Kuinka voit?" kysyin."Itken jos haluan. Mokasin", Oili tuhahti. "Älä maalaa piruja seinille. Kaikki kaatuvat joskus. Kaikki on hyvin", huomautin. "Ei, eikä ole. Häpeän silmät päästäni. En aio juosta enää maaliin. Kaikki nauraisivat minulle kun olin huonoin", Oili päätti. "Ei, he huomaavat sinun olevan rohkea, kun juokset maaliin ikävästä tapahtumasta huolimatta. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan", rohkaisin. "Ehkä olet oikeassa", Oili vastasi. Hän selvästi tuli iloisemmaksi. Juoksimme kahdestaan maaliin. Nick nosti painoja, ja hänen lihaksensa kasvoivat. "Mitä haluat tehdä?" kysyin. "Voin hypätä kolmiloikkaa, kun kaikki keihäät ovat varattuja", Oili kertoi. Minä ja Oili hypimme useamman kerran kolmiloikkaa. Yllättäen Nick juoksi minun ja Oilin luokse. "Voitin ottelun!" riemuitsi Nick. "Onnea", sanoin. "Voimmeko pelata jalkapalloa? Olisi kivaa tehdä jotain yhdessä", Nick kertoi. "Kyllä. Se on hyvä idea. Pelikenttäkin on vapaa nyt", vastasin. Oili ei tiennyt sääntöjä, mutta hän oppi ne nopeasti. Meillä oli hauska kilpailu! Nick teki paljon maaleja. Hän on hyvä pelaaja (tai minä olen huono maalivahti). Muut urheilukerholaiset seurasivat peliämme, ja he pitivät näkemästään. "Oi isä, olet paras! Voisit voittaa maailmanmestaruuskilpailun", Oili sanoi. "Urheilukerho oli siinä", Raandom huusi.

Kommentit